Transmission för Volvo BM tex Grävare, Dumpers och Baklastare

Transmission för Volvo BM t.ex. Grävare, Dumpers och Baklastare

Enkelt uttryckt handlar transmission om kraftöverföring från motor via drivlina till hjulen. Transmission avser inte i detta avseende utsläpp eller avgaser. Är olyckan framme måste förstås till en omedelbar åtgärd för att hålla nere stopptiden! När det gäller just transmissionen bör man ha erfarenhet av att arbetar med allt från komponenter till kompletta lösningar.

Ett alternativ till renovering och reparation är ju förstås att man köper nytt eller något begagnat, tex på en fordonsauktion. Nu för tiden är det ju vanligt att man också köper grävmaskiner och andra fordon som tex lastbilar på auktion.volvo

Anläggningsmaskiner från Volvo BM – Ett historiskt perspektiv


Entreprenadmaskiner från Volvo har funnits på marknaden åtminstone sedan 1950 då med tillägget BM Bolinder Munktell som köptes av Volvo koncernen. BM i sin tur grundandes redan på 1800-talet så tveklöst fanns kompetensen redan från början om hur anläggningsmaskiner med tillförlitlig transmission funkar. Letar man historiskt verkar tillgängliga fakta stödja hypotesen att man aldrig haft några större problem med sina drivlinor under alla dessa år. (Rätta mig om jag har fel.)

Dumpers och baklastare införlivades i fordonsparken genom integrationer med Åkermans och Bröderna Lundbergs Mekaniska, dvs man har genom åren samlat och knutet till sig den kompetens som behövts för ett framgångsrikt företagsbyggande med produkter inom mark o anläggning som efterfrågas av marknaden.

Transmission – En fråga om smörjning

Samtidigt måste framhållas att eftersom transmission handlar om kraftöverföring, och i detta fall under krävande förhållanden, så är det också en fråga om bra val av smörjmedel. Och vid byte av oljor krävs ju också att dessa är kompatibla. Här är Volvo BM kända för bra underhållsprogram och ergonomiskt utformade lösningar för smörjpunkter och placeringar av nipplar osv.

Vart efter växellådorna ökat i komplexitet ökar kraven på mer tekniskt kvalificerade oljor / mineralfetter för att säkerställa fordonens pålitlighet.

Så vad göra när transmissionen på din Volvo BM går sönder?

Som indikerats tidigare i artikeln börjar det med att välja rätt leverantör och upprätthålla en hög servicenivå på dina grävare och anläggningsmaskiner. Jobbar man så håller man nere stopptid och verkstadstid till ett minimum.

Kanhända originalkomponenter för kopplingar är det som krävs. Men många gånger kan man hålla nere kostnaden på detaljer såsom styrningar, precisionsväxlar, servodrifter såväl som hydrauliska och axelkopplingar genom alternativa leverantörer.

Det handlar också om att göra bra val av servicepartners. För entreprenadmaskiner som t.ex. grävmaskiner från Volvo BM bör du välja en verkstad som är fullt utrustad för renovering av bytesdetaljer, där det också finns resurser såsom lager av nya och begagnade delar för omgående leverans. Finns inte delar på lager måste din servicepartner kunna leverera inom en eller ett par dagar via sina kontakter